Fandom

Jedipedia

TIE Nærjager

417sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share
Leg.png

TIE Interceptor.jpg

TIE Nærjager

TIE/ln Nærjager, bedre kjent som TIE Nærjager, var en lett jager brukt av Det galaktiske imperium under Den Galaktiske Borgerkrigen og senere konflikter. Den var en direkte vidreutvikling av den tidligere TIE Jageren.

Som sin forjenger hadde TIE Nærjagere en rund cockpit og to solarcellepanelvinger. Vingene var formet spisse å buede for å øke aerodynamikken drastisk. De hadde også fire ekstra laserkanoner på tuppene av vingene pluss to under cockpiten. TIE Nærjagere hadde også så kraftige motorer at de nesten rivaliserte Alliansens RZ-1 A-wing Nærjager. Som TIE Jageren hadde de ingen hyperromsmotor, skjold eller livssupportsystem. De angrep i også i store bølger, noe som var vanlig hos TIE Jageren.

Designet som en erstatter for den alt for dyre TIE Avansertmodellen, TIE Nærjagere ble fort et fryktet skip. De forminskede vingene ga den en mindre profil og de var kjappe og manøvrerbare i nærkamp. TIE Nærjageren erstattet for det meste TIE Jagere i Imperiets armada, men de gamle skipene var forsatt i bruk. TIE Nærjagere ble brukt av Imperiet under Borgerkrigen og mange senere konflikter.

Tilfeldig wiki