Fandom

Jedipedia

Obi-Wan Kenobi

417sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share
Leg.png 30px-Era-imp.png 30px-Era-reb.png
Canon3.png
Legends2.png
Obi-Wan Kenobi
Obi-wan kenobi.JPG
Hjemplanet Pilegias
Art Menneske
Kjønn Mann
Høyde 1,79 meter
Tilknyttet Jediordenen, Den galaktiske republikk, Opprørsalliansen

(57 f.s.Y. - 0 f.s.Y.) Den legendariske jediridderen Obi-Wan Kenobi trente både far og sønn Skywalker, kjempet under Klonekrigen som general og gjorde det på mange måter mulig for Luke Skywalker å nedkjempe Imperiet.

Obi-Wan selv ble trent av Qui-Gon Jinn i hele sin periode som padawan. I en alder av cirka 25 år ble Obi-Wan og hans mester tilkalt for å forhandle med Handelsføderasjonen, angående blokaden av Naboo, noe som skulle bli skjebnesvangert.

Etter noen mislykkede forhandlinger måtte Obi-Wan og hans mester flykte, og de endte til slutt opp på planeten Tatooine. Det var her de møtte Anakin Skywalker. Gutten tok oppmerksomheten til Qui-Gon, som ble overbevist om at dette var den utvalgte - den som skulle bringe balanse i kraften. Anakin reddet dem, og gjorde at de kunne reise til Coruscant, hvor de opprinnelig hadde tenkt seg.

Etter dette oppholdet reiste Obi-Wan og Qui-Gon tilbake til Naboo, hvor de havnet i lyssabelkamp med Darth Maul, sithen som hadde vist seg for Qui-Gon på Tatooine. Maul klarte å drepe Qui-Gon, men ble kort tid etter drept av Obi-Wan. Før Qui-Gon døde, rakk han å fortelle Obi-Wan at han måtte trene Anakin, Obi-Wan klarte ikke å si nei, og lovte Qui-Gon å gjøre dette - et løfte han holdt.

Ti år, og mange oppdrag og eventyr etter disse hendelsene, skulle det på ny skje ting i galaksen. De såkalte separatistene, med grev Dooku i front, hadde samlet en opprørsstyrke bestående av flere tusen solsystemer og mektige organisasjoner, og dette truet Republikken med å bli splittet i to. Separatistene hadde en enorm hær, mye større en Republikkens, som dermed var virkelig ute og kjøre.

Mens Obi-Wan etterforsket drapsforsøkene på Padme Amidala, viste det seg imidlertid at Republikken hadde en gigantisk klonehær, som gjorde at de sto langt bedre rustet til å møte motstanden fra separatistene. Mens Obi-Wan var borte, var det Anakin som passet på Amidala, og de to forelsket seg etter hvert dypt og inderlig i hverandre mens Obi-Wan etterforsket drapsforsøkene.

Obi padawan.jpg

Obi-Wan som padawan.

Obi-Wans etterforskning ledet ham til Geonosis, hvor han ble fanget av separatistene. Imidlertid ble han etter hvert reddet, og etter dette fulgte det første slaget i Klonekrigen. Med sin padawan prøvde de to å drepe separatistens leder, Dooku, tidligere jedi, men det viste seg at han var for sterk, og det var bare tilfeldigheter som reddet dem begge fra å bli drept. Republikken vant åpningsslaget i Klonekrigen, en krig Obi-Wan ledet styrker og tropper som general i, og faktisk ble han og en av de store heltene.

Imidlertid gjorde Obi-Wan en skjebnesvanger feil i å undervurdere den mørke sidens kraft. Han var blind, og nektet å se at Anakin var på vei mot undergang. Darth Vader ble han etter kampen med Obi-Wan, hvor han ble meget hardt skadet etter å ha falt ned i lava. Skadene ble store, og med drakten var forvandlingen fra Anakin til Vader komplett.

Padme Amidalas barn med Anakin ble gjemt bort for ham av Obi-Wan. Leia havnet hos Bail Organa, Alderaans formann, mens Luke havnet hos Anakins stebror.

Etter at Palpatine utropte seg til keiser begynte han å jakte på jediene, han ønsket naturlig nok å bli kvitt dem. Dette førte til at jediene måtte gjemme seg. Det gjorde også Obi-Wan, som flyttet til Tatooine, for å være i nærheten av Luke.

Flere år senere dukket Luke opp og besøkte den aldrende jedien, og etter en del tragiske hendelser, bestemte Luke seg for å følge i sine fars fotspor og bli en jediridder.

Med Han Solo og Chewbacca reiste de med kurs for Alderaan, men havnet i stedet på Dødsstjernen, som hadde ødelagt den vakre og fredelige planeten. På Dødsstjernen reddet Luke prinsesse Leia fra fangenskap og død, mens Obi-Wan ofret seg for dem alle, i en lyssabelduell mot sin tidligere elev Darth Vader, slik at de kunne klare å rømme bort fra kampstasjonen. Og selv om Obi-Wan nå var død, hjalp han Luke videre på veien for å ødelegge Imperiet, gjennom å vise seg for han når han trengte det som mest.

Tilfeldig wiki