FANDOM

Leg.png

Nal Hutta.jpg

Nal Hutta og Nar Shaddaa.

Nal Hutta er en planet i Mid Rim og senter for huttenes kriminelle organisasjoner.

Oppmerksomhet: dette stykket kommer fra Expanded Universe som ikke er kanoniske.

Planeten ligger i Y'toub Sytemet. Nal Hutta het opprinnelig Evocar og var en tropisk jungelplanet. Huttene utvandret fra deres hjemplanet Varl 15000 år BBY og drev de innfødte Evocii vekk. De bygde industri, fabrikker og forretninger og Evocar ble snart en stinkende sump med øde landskap. Huttene omdøpte Evocar Nal Hutta, som ironisk nok betyr Vakre Juvel i Huttese.

Gjennom århundrene ble økosystemet på Nal Hutta ruinert og de livsformene som overlevde huttenes syn på "paradis" muterte og ble livsfarlige vesner. Nal Huttas måne, Nar Shaddaa, utviklet seg til et metropolis som rivaliserte Coruscant på det største. Nar Shaddaa ble i motsetning til Coruscant et tilfluktsted for pirater, smuglere og annet pakk. Nal Hutta ble styrt av et huttråd, med representanter fra alle de store huttfamiliene. Nal Hutta ble senter i Huttrom. Den Galaktiske Republikk lot for det meste Nal Hutta drive med sitt.

Under Yuuzhan Vong Krigen ble Nal Hutta og Nar Shaddaa bombardert til grunne av Yuuzhan Vong og overtatt. Yuuzhan Vong ødela økosystemet enda mer og gjorde hele planeten til en stor ødemark. Nesten alt liv på både Nal Hutta og Nar Shaddaa ble utslettet av virus. Etter at Vong trakk seg ut returnerte de overlevende innebyggerne tilbake til Nal Hutta og Nar Shaddaa for å begynne det harde arbeidet med å bygge opp planetene igjen.

Tilfeldig wiki