Wikia

Star Wars Wiki

Lyssabel

Kommentarer0
386sider på
denne wikien
Luke Kenobi

Luke Skywalkers første grep rundt en lyssabel.

En lyssabel er kjent som en Jedis våpen. Denne sabelen er det som markerer en Padawan som et medlem av Jediordenen, og byggelsen av dette våpenet inngår som en obligatorisk test av treningen.

Lyssabelfarger Rediger

Det som gir lyssabelen farge, er en fokuseringskrystall. Fokuseringskrystallen kan bli funnet i spesielle grotter på isplaneten Ilum. De vanligste og mest brukte krystallene  forekommer i blått, foretrukket av Jedivoktere, grønt, foretrukket av Jedikonsuler og gult, som ble foretrukket av Jedivakter. Lilla, oransje og gule krystaller kan også forekomme, men er ekstremt sjeldne. Sithene, derimot, foretrakk å lage sine egne, syntetiske krystaller gjennom alkemi, og disse krystallene fikk fargen rød. Det er et omdiskutert emne om hvilke av de to krystallvariantene som er de beste. 

Alternative lyssabelteknikker Rediger

Lyssabler er mest kjent som et våpen, men kan også brukes til andre defansive, men nyttige metoder. 

  • Kutte gjennom metall
  • Fordampe vann, i og med at varmen som utstråler fra en lyssabel kan være svært høy
  • Beskytte mot blasterskudd

Utseende og variasjoner Rediger

Selve lyssabelen er 30 centimeter, uten klingen aktiver. Selve strålen som blir generert, består av ren energi, og blir cirka en meter lang. Klingen går igjennom det aller meste, bortsett fra en annen lyssabels.

Lyssabel

Bortsett fra jediene, er det stort sett bare sithene som tar i bruk dette våpenet.

Noen Jedier foretrekker å bruke en lyssabel, mens andre foretrekker å ta i bruk to. En Shoto, som er en kort lyssabel, kan brukes av korte raser, eller for de som ønsker en mindre lyssabel på sin andre hånd. En Lysklubbe, en stor lyssabel, kan brukes av svært store raser. Lyssabelen med kurvet hjalte er muligens den minst radikale av alle variantene. Dobbelt-fase lyssabelen er kun anbefalt til overraskelsesangrep, da en tvillingkrystall gjør at lyssabelen plutselig blir dobbelt så lang. Den dobbeltbladede lyssabelen er i alminnelighet kjent som et våpen for sither, men det brukes også av Jedier. Lyssabelen med pigg brukes likt som den dobbeltbladene, da den spisse siden også brukes som våpen. Lyspisken er den mest eksotiske formen for lyssabel som kan brukes, da den er fleksibel. Dette våpenet anbefales kun for erfarne våpenmestre. 
150px-LightsaberVariants2

Lyssabelvariasjoner

Våpenet var sjeldent å se under keiser Palpatines regjeringstid, grunnet Jediordenens fall, men kom tilbake etter Luke Skywalkers og rebellenes bekjempelse av Imperiet, og hans stiftelse av Den nye Jediordenen.

Se også: Rediger

Tilfeldig wiki