FANDOM

Leg

Konføderasjonen av uavhengige
systemer

Handelsføderasjonen
Styreform Konføderasjon
Offisielt språk Galaktisk Grunnlegende Standard
Hovedstad Raxus Prime, Geonosis, Utapau, Mustafar

Konføderasjonen av uavhengige systemer var en separatistbevegelse, ledet av grev Dooku, som kjempet for løsrivelse fra Republikken. Årsaken var angivelig at Republikken hadde blitt for korrupt. Den hadde flere tusen medlemsplaneter, i tillegg til støtte fra flere store organisasjoner, som Handelsføderasjonen, Teknounionen, Handelslauget, Næringsalliansen og Bankklanen.

Sammen kunne disse organisasjonene danne en særdeles mektig armé, hovedsakelig bestående av droider. Da Republikken oppdaget at separatistene rustet opp til krig, angrep de, med sin nye klonehær. Angrepet resulterte i slaget på Geonosis, og ble begynnelsen på den blodige Klonekrigen.

General Grievous, kommandør for separatistenes styrker, ledet separatistenes droidearmé fra den ene seieren til den andre, og gav separatistene overtaket i krigen mot Republikken. Særlig lyst ut så det da Grievous klarte å kidnappe Republikkens leder, kansler Palpatine.

Han ble imidlertid reddet av to jediriddere, som samtidig evnet å drepe grev Dooku. Dette førte til at Grievous ble både militæyyr og politisk leder for separatistene. Etter Dookus død flyktet Grievous til Utapau, og sendte separatistrådet til Mustafar. Republikken fant ham imidlertid, og Grievous ble drept av jedimesteren Obi-Wan Kenobi.

Senere ble hele separtistrådet myrdet av Darth Vader på Mustafar. Med dette endte både Klonekrigen og separatistenes eksistens. Ressursene til de store organisasjonene som støttet separatistene, gikk med til å bygge keiser Palpatines nye imperium, resultatet av en såkalt omorganisering av Republikken.

Tilfeldig wiki