FANDOM

Jabiim.jpg

Jabiim

Jabiim kan bokstavelig talt kalles et gjørmehøl. En liten planet i det Ytre Rim, Jabiim har et vær som bare har gjennomsnittlig fem dager uten regn i året. Dette gjør planeten gjørmete og møkkete. Elektriske stormer sveiper over planeten, noe som forhindrer bruk av repulsorfartøyer. Likevel er Jabiim rikt på verdifull malm.

Jabiim ble ofte angrepet av pirater på jakt etter planetens malmressurser, men Jabiim fikk ikke hjelp av Den Galaktiske Republikk i noen saker. Under Klonekrigene førte dette til borgerkrig mellom tilhengere av Republikken og av Grev Dookus sepratistallianse. Da fikk Republikken øynene opp for planeten. Store stryker ble satt inn på begge sider. Republikken tok i bruk prototyper av den nye AT-AT vandreren, siden repulsorer var ubrukelige. Slaget som fulgte ble et av de blodigste i krigens historie og en av Republikkens største tap. Over 10 000 klonekrigere mistet livet, sammen med 27 jedier og mange av Republikkens allierte. Obi-Wan Kenobi ble antatt drept under slaget, men var egentlig fanget av Asajj Ventress. CIS på sin side mistet 8 000 allierte, og massevis av droider.

Tilfeldig wiki