FANDOM

Leg.png

Gilad Pellaeon
Pellaeon.jpg
Hjemplanet Corellia
Art Menneske
Kjønn Mann
Høyde 1,7 meter
Tilknyttet Den Galaktiske Republikk, Det Galaktiske Imperiet, Den Imperiale Levning, Den Galaktiske Føderasjon av Frie Allianser

Gilad Pellaeon, var en marineoffiser, som i syv tiår arbeidet for Den Galaktiske Republikk, Det galaktiske imperium, Den Imperiale Levning og Den Galaktiske Allianse.

Biografi

Pellaeon var en marineoffiser i Klonekrigene hvor han kommanderte kampfartøyet Leveler. I forhold til de fleste offiserer i Imperiet hadde han ingen drømmer om makt eller kraft. I Slaget på Endor var han sekundærkommandør på Stjernekrysseren Chimaera. Når Super Stjernekrysseren Executor ble ødelagt og hans kommanderende offiser drept, tok Pellaeon kommando og beordret retrtett. Han forsøkte å kommandere det splittede Imperiet, men mange offiserer desertete med kun makt i tankene, og kun noen få lojale soldater fulgte han. De private hærene til dessartørende ble bekjempet av Alliansen, og senere Den nye republikken.

I fem år tapte Imperiet store territorier til den nye republikken. Områdene deres var bare et kvarter av størrelsen på det høyeste. Plutselig, ut av ingenting returnerte den siste overlevende av Impeirets tolv Grand Admiraler, Thrawn. Gilad gikk straks til Thrawn og ble nest i kommando etter han. Thrawns lumske taktikker klarte å presse Imperiets territorier mot Kjerne Verdene og nesten til Coruscant. Men så ble han myrdet av en svikefull Noghri livvakt. De gjennverende offiserende ble så inspirert av Thrawn at de angrep Coruscant, men i stedet for å okkupere, ødela de mye av planeten. Da kom den klonede formen av Palpatine og Pellaeon gikk rett under hans kommando.

Når Palpatine endelig ble bekjempet hadde Pellaeon ansett at krigen var tapt og signerte en fredsavtale, dermed slutten for Krigen. Han ledet Den Imperiale Levning gjennom krisene i galaksen. I starten av Yuuzhan Vongs invasjon ble mesteparten av Imperiets territorier oversett, så de imperiale moffene ville ikke delta aktiv i krigen. Men Vong kom også til deres territorium. Pellaeon var ved ødeleggelsen av Ithor, og ved Vongs overgivelse på Coruscant. Han ble Imperiets siste Grand Admiral.

I en alder av over 90 år ba Jacen Solo Pellaeon og hans styrker om hjelp i å eliminere opprørerene på Fondor. Pellaeon stolte ikke på noen av de korrupte moffene og hadde en comlink til Adimral Natasi Daala. Når Jacens angrep ble mer og mer voldelige, og han bombarderte Fondors byer, nektet Pellaeon og fortsette angrepet. Han beordret styrkene sine til å angripe Jacens styrker. Pellaeon ble trengt opp i et hjørne av en av Jacens agenter og skutt. Hans siste ord var navnene på de forederiske moffene som hadde stått og sett på, til Daala på com-linken.

Moffene fikk overtalt styrkene å bli med Jacen, men stjernekrysseren Bloodfins mannskap opprørte og fanget dem. Daalas styrker entret systemet og tvang Solo ut, og Mandalorianere hyret av Daala, ledet av ingen andre enn Boba Fett, bordet skipet og drepte moffene. Daala fikk laget en kremering til Pellaeon på Corellia.

Tilfeldig wiki