Fandom

Jedipedia

George Lucas

417sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share
Leg.png
Earth.gif

George Lucas

G Lucas.jpg
Født 14.Mai 1944
Star Wars arbeid ALLE Star Wars-filmene
Annet arbeid av interesse THX 1138, American Graffiti, Indiana Jones, Willow

George Lucas er mannen bak den fenomenalt populære Star Wars-sagaen, filmene om Indiana Jones og er styreformann i Lucasfilm Ltd., LucasArts Entertainment Company LLC, Lucas Digital Ltd. LLC., Lucas Licensing Ltd. og Lucas Learning Ltd.

Karriere

THX 1138 ble George Lucas første film, og ble laget i 1970. Etter denne filmen grunnla han sitt eget filmselskap, Lucasfilm Ltd. , som slo seg til i San Rafael i den amerikanske delstaten California.

Med filmen "American Graffiti" i 1973, fikk Lucas mye anerkjennelse. Filmen høstet mange priser, og fem gjeve Oscar-nominasjoner.

Fire år senere var den første Star Wars-filmen ferdig. Den ble en enorm suksess, og slo alle kinorekorder. "A New Hope" fikk hele syv Oscars, og det ble klart at det skulle lages to nye filmer. I disse to filmene tok Lucas rollen som produsent, og selvfølgelig "skribent", den siste av de to filmene, Return of the Jedi, ble ferdig i 1983.

Lucas produserte i 1980 Steven Spielbergs "Raiders of the Lost Ark". Denne filmen ble hedret med 5 Oscars. I 1984 ble den første Indiana Jones-filmen sluppet, Lucas hadde skrevet historien, og bidratt på produsent-biten. Filmen fikk en Oscar, for sine visuelle effekter.

Lucasfight.jpg

Georg Lucas sloss mot Steven Colbert i en lyssabelkamp.

I 1986 jobbet George en del med Disneyland. Her jobbet han med en musikal og den populære Star Tours-attraksjonen.

Hans neste prosjekt ble eventyrfilmen Willow. George sto for historien og produksjonen. Filmen mottok tre Oscar-nominasjoner.

I 1988 produserte Lucas filmen "Tucker: The Man and His Dream", og året etter produserte han "Indiana Jones and the Last Crusade". Denne filmen mottok Oscar for beste lyd.

I serien om den unge Indiana Jones, som hadde premiere i 1992, jobbet Lucas som produsent og laget historien. TV-serien ble en stor suksess, og mottok 12 Emmys, og 26 Emmy-nominasjoner.

I 1994 lagde Lucas historien til filmen Radioland Murders og produserte den. I forbindelse med Star Wars tjueårsjubileum i 1997 ble det sluppet en spesialversjon av dem, med bedre lyd og effekter. Dette ble gjort for å pusse dem opp, og gjøre dem nærmere Lucas visjon.

Kilder

Tilfeldig wiki