FANDOM

Leg
[[bilde:Geonosis|240px]]
Geonosis
Sektor {{{sektor}}}
Solsystem {{{system}}}
Sol(er) {{{sol}}}
Måne(r) {{{mane}}}
Atmosfære {{{atmo}}}
Gravitasjon {{{gravitasjon}}}
Temperatur {{{temp}}}
Klima Temperert
Terreng {{{terreng}}}
Overflatevann {{{vann}}}
Steder av interesse {{{steder}}}
Innfødte arter {{{innfodt}}}
Innførte arter {{{innfort}}}
Innbyggere Geonosianere, Ørkenslanger, Mongworster, Orrayere
Tilknyttet {{{til}}}

Geonosis er geonosianernes hjem, men noe spesielt gjestfritt er det ikke. Leveforholdene er harde, og stort sett finner man bare stein og sand på planeten. Den ligger en parsec unna Tatooine, og kan sies å være relativt avsidesliggende, men spilte i likhet med flere andre fjerne planeter en viktig rolle i hendelsene før Republikkens fall.

Geonosis var separtistenes hovedbase, stedet hvor deres gigantiske droidehær ble produsert. Møtet mellom galaksens store handels- og næringsføderasjoner ble også avholdt på planeten, med det utfall at de slo seg sammen, for å bli kvitt Republikken og få innført absolutt kapitalisme.

Mest berømt får en imidlertid si at planeten er for å ha huset åpningsslaget av Klonekrigen. Ved en ren tilfeldighet fant jediridderen Obi-Wan Kenobi ut av separatistenes planer, og han fikk da sendt Republikkens klonehær til planeten, som ryddet opp og vant det første av mange slag i denne krigen, som har satt dype spor i galaksen.

De insektslignende geonosianerne bor i bolkolonier, enorme tårn, som på mange måter farger terrenget. Imidlertid er de utført i en naturalistisk stil, slik at de best mulig skal kunne gli inn i landskapet.

Tilfeldig wiki