FANDOM

Fondor.jpg

Fondor

Fondor er en industrialisert planet lokalisert i Tapanisektoren i Koloniene. Fondor er dekket av store ørkener og ødeland som av og til blir brutt av urbanske områder. Planeten har også noen av Galaksens største skipsverft, på lik linje med planeter som Corellia og Kuat. Fondor har seks måner.

Fondor har vært industrialisert i årtusner og har en befolkning av nær-mennesker uten hår og med lilla blod. Under Klonekrigene var Fondor under kontroll av Teknounionen og Sepratistene. Likevel var ikke Fondor noe produktiv for krigen. Årene etter, under Det galaktiske imperium, konstruerte Fondors skipsverft Darth Vaders flaggskip Executor. Vader og imperiet arbeidet hardt for å holde prosjektet hemmelig, siden Opprøreralliansen ofte hadde terroristaksjoner mot verftene. Executor ble ferdig, selv om en gruppe keiserlige offiserer som var imot Vaders økende makt prøvde å sabotere prosjektet.

Etter Palpatines og Vaders død ved Endor slapp Alliansen fort igjennom Fondors forsvar og frigjorde planeten. Fondor forble en av Alliansens viktigste verft til Kuat, Corellia og Coruscant falt. Yuuzhan Vong angrep Fondor under Yuuzhan Vong Krigen 25 år ABY. Centerpoint Stasjon ble satt til å fyre superlaseren sin mot Yuuzhan Vong. Dessverre ødela også strålen også 2/3 av den allierte Hapanflåten. Fondor falt senere i krigen, men ble gjennerobret mot slutten. Under den andre galaktiske borgerkrigen gikk Fondor imot Den Galaktiske Alliansen og Jacen Solo, som hadde falt til den mørke siden og byttet navn til Darth Caedus. Caedus fikk med seg Imperiets høyeste leder Gilad Pellaeon og de resterene styrkene til Imperiet på et angrep på planeten. Under angrepet beordret Caedus bombardemang av Fondors byer, men Pellaeon motsa ordrene. Han ga sine styrker ordre om å brekke løs fra Caedus stryker og forsvare Fondor. Han ble selv skutt på broen på kommandoskipet sitt av Caedus utsending. Boba Fett og hans stryker bordet skipet og sammen med det rasende mannskapet på skipet fanget de utsendingen og drepte de forrederiske offiserene som var med.

Tilfeldig wiki