FANDOM

Leg.png 30px-Era-reb.png

Jar jar.png

NOTAT!

Du må opprette den kanoniske versjonen av denne artikkelen.

 The Executor, Henretteren, var
Executor.jpg

The Executor

Darth Vaders personlige flaggskip og den første av super-stjernedestroyer-serien. På sin tid var Executor galaksens største slagskip, med hele 5000 våpenplasseringer. Skipet var 19 kilometer langt og med nok ildkraft til å utslette det meste overflate-fasiliteter på minutter. Executors hangar holdt 144 forskjellige TIE serier, 30 AT-ATer, 50 AT-STer og flere AT-PTer. Executors oppsyn var nok til at fienden flyktet fra våpen og matriell. Under Slaget på Hoth var Executor lederen av Imperiets flåte. Uheldigvis ødela Admiral Kendal Ozzel overaskelsesangrepet på basen ved å komme ut av hyperrommet for nære Hoth så opprørerne oppdaget flåten og stengte skjoldet, slik at Executor og Stjernedestroyerne ikke kunne bombe basen. Darth Vader henrettet Ozzel og ga nestkommanderende Firmus Piett admiraltittelen.

Executor var en del av flåten som beskyttet den Andre Dødstjerne under Slaget om Endor. Under slaget skjøt Executor ned styringsmekansimen på en angripende RZ-1 A-wing Nærjager. A-wingens pilot brukte skipets siste krefter til å kjøre rett i kommandobroen på Executor. Executor ble fanget av Dødstjernens kunstige gravitasjon og styrtet i et flammehav på Dødstjernens overflate.

Tilfeldig wiki