FANDOM

On the run.jpg

Obi-Wan Kenobi på flukt fra Imperiet

Den Store Jediforfølgesen var noe av det værste som har skjedd i Jediorderens historie. Jediforfølgesen beskriver en periode fra 19 BBY til 1 BBY, der jedier blir sporet opp og drept av Det galaktiske imperium, med Darth Vader i spissen.

Opptakt

Jediforfølgesen var en del av Sithherren Palpatines plan om å ta over Galaksen. Han satte i gang Klonekrigene, som leder på begge sider. Han klarte å utnytte en invasjon av den fredfulle verdenen Naboo til å få seg insatt som Rådskansler over den Galaktiske Republikk. Han bestakk senatorer til å holde han i den posisjonen i ti år. Når Klonekrigene startet fikk han nødskrefter for sikkerhet, noe som ga han lov til å gjennomføre lover uten senates godkjennelse. Han drev krigen i tre år som leder på begge sider, for å få folk til å bli lei av den. Han utpekte også Anakin Skywalker, "Den Utvalgte" i jediorderens myter, til å bli sin neste lærling, og brukte Anakins frykt for å miste sine nære til å lokke han mot den mørke siden. Skywalker hadde mistet sin mor like før krigens start og tok all skylden for det selv, så han var overbeskyttende ovenfor hans hemmelige kone Padme Amidala, hans lærling Ahsoka Tano og sin tidligere mester Obi-Wan Kenobi.

Mot slutten av krigen ble Skywalker plaget av mareritt om at Amidala døde mens hun fødte barna deres. Palpatine fortalte en historie om hans egen mester, Darth Plagueis, som hadde kreftene til å forhindre at hans kjære døde. "Er det mulig å lære disse kreftene?" spurte Skywalker. "Ikke fra en jedi." svarte Palpatine. Det tok ikke lang tid før Skywalker oppdaget Palpatines sanne identitet, og fire jedimestere ble sendt for å arrestere kansleren. Palpatine gjorde motstand, og tok livet av tre mestere før han duellerte mot den siste, Mace Windu. Palpatine brukte lyn mot Windu, men mesteren blokkerte ladningen og sendte den tilbake mot Palpatine. Palpatine var beseiret og stygt misformert i ansiktet etter lynladningen og Mace Windu skulle akkurat til å drepe sithen da Skywalker kom inn i rommet og kappet av han hånden. Palpatine brukte denne anledningen til å bombardere Windu med lyn, før han kastet mesteren ut av vinduet og ned til hans død. Anakin sluttet seg til den mørke siden for å redde hans kone og ble Palpatines sithelev, omdøpt Darth Vader.

Palpatines første ordre var den forederiske Orde 66, som beordret alle klonekommandører til å gå mot sine jedigeneraler, som hadde blitt tvunget ut i krigen. Før man visste ordet av det var nesten alle jedier ute i felten drept av sine trofaste kloner. Mester Ki-Adi-Mundi ble drept på Mygeeto, Aayla Secura og Barris OffeeFelucia, Plo Koon over Cato Neimodia og Luminara UnduliKashyyyk. Den omdøpte Darth Vaders første oppdrag var å lede 501. Legion til angrep på Jeditempelet. Vader eliminerte nesten alle jedier i tempelet, men en håndful unslapp. Palpatine erklerte jediene som fiender mot Republikken, og omdøpte hele Republikken til Det galaktiske imperium, for økt sikkerhet mot jedier og mot en ny krig.

Skywalker ble sendt til Mustafar for å eliminere seperatistlederne der og endte Klonekrigene. Der ble han møtt av Amidala. Hans ko
Purge.jpg

Oppgjør på Kessel

ne var skrekkslagen over hva som hadde skjedd med hennes mann da en annet figur kom til syne ut av Amidalas skip, Obi-Wan Kenobi. Skywalker var frustret over at Amidala hadde brakt med Kenobi, og fanget henne i et kvelegrep. Kenobi, som hadde sneket seg med uten at Amidala visste det, ba hans tidligere elev om å slippe. Amidala falt til bakken, besvimt. Obi-Wan prøvde å snakke Anakin tilfornuft, men det endte i en duell over Mustafars lavaelver. Duellen endte med at Kenobi kappet av to ben og en arm på Anakin. Men Obi-Wan klarte ikke å drepe han og lot han ligge. Anakin tok fyr av heten fra lavaelven, og brant. Palpatine kom å reddet hans nye lærling. Anakin ble tatt med tilbake til Coruscant og transformert inn i en ny kyborgkropp. Han var nå en høy, mørk og hjerteløs mann med ett mål. Å drepe de resterende jediene.

Forfølgesen

En måned etter Ordre 66 møttes åtte jedier på Kessel for å diskutere motangrep mot imperiet. Det var egentlig en plan om å lokke Vader inn i en felle. Planen mislykkes, og alle jediene døde. Vader ble sett på som en helt som hadde drept femti jedier uten vansker, selv om han bare drepte åtte med vansker. Imperiet angrep også jedier på Kashyyyk flere ganger, den ene endte i at Vader tok en sønn av en jedi som sin elev for å hjelpe han med å jakte ned jedier. Igjennom mange år ble jedier sporet ned å drept av Vader, eller dusørjegere. 17 år senere ble lærlingen, Galen Marek, sendt for å drepe mester Rham Kota. Oppdraget førte han til en fabrikk over Nar Shaddaa. Han kjempet seg gjennom stormtropper og Kotas menn, helt til han møtte Kota fjes mot fjes. De duellerte, men duellen endte i at Kota mistet synet sitt mot Mareks lyssabel, ble kastet ut av et vindu og styrtet mot planeten. Marek ble sendt for å drepe Kazadan Paratus og Shaak Ti og drepte begge to. Vader sendte han så for å smale Keiser Palpatines motstandere, for at Marek og Vader skulle styrte kesieren. Malek samlet senatorene Mon Mothma, Garm Bel Iblis og Bail Prestor Organa og begynte å formere et opprør. Mens de skulle offisielt erklære opprør kom Vader og hans styrker og arresterte senatorene, og en gjennopstått Rahm Kota. Marek var rasende på Vader for å bryte inn, og Vader røpte at han bare hadde lurt han til å samle Keiserens motstandere. Marek ble kastet utfor et stup, og fangene ble ført til den uferdige Dødsstjernen for henrettelse. Marek reddet dem, men mistet livet i aksjonen. Senatorene gjorde ferdig det de startet på, og Opprørsalliansen ble opprettet. Vader begynte å jakte ned opprørerne og jedier, men bare noen år ettet ble Dødsstjernen. Jediforfølgesen endte like før Dødsstjernen ble ødelagt. Fire år etter ødeleggelsen ble Palpatine og Vader drept, og Vaders sønn, Luke Skywalker, klarte å få Vader tilbake til den lyse siden før han døde og beseiret Imperiet og gjennoppbygde Jediorderen.

Tilfeldig wiki