FANDOM

Darth Ruin
DarthRuin
Hjemplanet Umbara
Art Umbaraner
Kjønn Mann
Høyde Ukjent
Tilknyttet Jediordenen, Den galaktiske republikk, Sithordenen, Det Nye Sithimperiet

Darth Ruin (født som Phanius) var en karismatisk Umbaransk Mørk Sithfyrste som levde over tjue århundrer før Slaget ved Yavin.

Biografi

Phanius var en intelligent og karismatisk Jedimester kjent for den foruroligende toen han hadde i livsfilosofien sin. Han vendte ryggen til Jediordenen og eden han hadde sverget for og følge Sithenes lære. Han ble den første som ble kjent som de Tapte Tjue. I hemmelighet forente han mange av Sithkultene som var igjen etter den Store Sithkrigen og andre konflikter, og grunnla det Nye Sithimperiet. Mange av Jediene valgte også og følge ham og den nye Sithordenen. Under navnet Darth Ruin startet han og tilhengerne hans den Nye Sithkrigen mot Jediene, men Ruins Sithorden gikk fort i oppløsning. Ruin brakte frem hatet til de som fulgte ham og de drepte ham.

Bak scenene

Karakteren Darth Ruin ble skapt av George Lucas som en del av bakhistorien for den nye trilogien. I Lucas’ notater var Ruin en navnløs Jediridder som falt for den mørke siden sammen med femti følgesvenner, 2000 år før filmene og grunnla Sithordenen. Men Sithene hadde vært kjent i andre Star Wars media for i flere tusen år før denne ”grunnleggelsen”. All annen informasjon om karakteren ble lagd av Abel G. Peña.

Ifølge Peña var det mulig at de andre medlemmene i de Tapte Tjue ikke viste identiteten til Darth Ruin. Da Peña gav ham navn vurderte han også Reaper, Fatalis, Necro, Mortalis, Eradicus, Execute og Solipsis. Nanvet Phanius er tatt fra ”Epiphanius” noe som viste til Ruins ekspolsive innsikt. Ephiphanes er også navnet på en Gnostisk forfatter som var kjent som en kjetter som Ruin også var for sitt syn av Jediordenen.

Tilfeldig wiki