Wikia

Star Wars Wiki

Dødsstjernen

Kommentarer0
384sider på
denne wikien
Death-star-1

Denne artikkelen omhandler den første Dødsstjernen, for Dødsstjernene som våpen, se "Dødsstjerne"

«Denne stasjonen er nå det ultimale våpen i universet. Jeg foreslår at vi bruker den.»

- Admiral Motti

Den første Dødsstjernen var en massiv kampstasjon og supervåpen med en diameter på 160 kilometer, bygd for å håndheve lov og orden i galaksen, under trussel om planetær ødeleggelse. Det begynte som Separatistenes planlagte ”Ultimale Våpen” før det i 19 F.s.Y. opphørte å være et Separatist prosjekt og gikk over i hendene til Imperiet.

Karakteristikker Rediger

Den hadde form som en kule og var på størrelse med en liten måne, med en èn kilometer bred fordypning rundt ekvator-linjen hvor landingsstasjonene var lokalisert. Den originale superstrukturen var tenkt å ha en diameter på 120 kilometer men ble forandret i det endelig designet til 160 kilometer. På tiden den ble lagd var det enighet om at ingen Dødsstjerne-kampstasjon ikke trengte å være større enn 500 kilometer i diameter. Men noen eksperter trodde konseptet ville kreve at den hadde en diameter på 900 kilometer, noe designerne av den andre Dødsstjernen fulgte opp når de begynte konstruksjonen av den.

Som sin etterfølger var den første Dødsstjernen inndelt i to halvdeler, som igjen var oppdelt i 12 kontrollerte soner. Den nordlige halvkulen holdt den fryktede superlaseren. Dette våpnet hadde form som en bolle og var flere kilometer bred. Når den var aktivert, ville åtte separate stråler bli fokusert til en enkelt, kraftig superlaser stråle. Denne superlaseren var kraftig nok til å ødelegge selv en skjoldbeskyttet planet med ett enkelt skudd. Det ble sagt at Dødstjernen besto av åttifire separate interne nivåer, rangert fra sør til nord. Hvert nivå var oppdelt i 257 undernivåer. Fasiliteter inkluderte parker, butikker og andre ornamenter for mannskapet. Hele skroget på planetoiden var dekket av quadanium stål.

Kampstasjonen inneholdt også to store sublys motorer i midtseksjonen og en formidabel hyperdrive system. Drevet av 123 individuelle generatorer som gav energi til en hyperdrive av Klasse 4, som gjorde Dødsstjernen i stand til og reise de tusenvis av lysårene mellom Alderaan og Yavin IV i løpet av et par timer.

Nær nordpolen var det konstruert et mange hundre meter høyt tårn som var beskyttet av et kraftig skjold for å sørge for Keiserens sikkerhet når han var om bord. Hovedkontrollen av romstasjonen fant sted fra kontrollrommet, som også inkluderte konferanserommet.

Tilfeldig wiki