FANDOM

501. Legion var en elitelegion klonekrigere. Legionen
501st Legion Captain

Kaptein Rex og 501. Legion.

ble oprettet av Palpatine personlig. Kaptein CC-7567 og Anakin Skywalker var legionens ledere. 501. Legion kjempet på Geonosis, Kashyyk, Mygeeto, Felucia, Kashyyyk, Utapau, Christophsis og Teth.

Når Palpatine ga Ordre 66 angrep Skywalker og 501. Legion JeditempeletCoruscant. Legionen var under personlig kontroll av Vader helt til hans død. 501. Legion angrep Leia Organas skip Tantive IV.

501. Legion var i drift helt til 130 år etter Slaget ved Yavin.

Historie

501. Legion var kloner av dusørjegeren Jango Fett. Klonet av profesjonelle Kaminoanere og fikk trening på lik linje med Avansert Recon Commando. 501. Legion gikk fra trening til kamp på Geonosis.

Takket være deres tøffe trening fikk 501. Legion rykte som galaksens beste Legion.

Kaptein Rex og Anakin Skywalker kjempet sammen med Obi-Wan Kenobi og 212. Angrepsbattalion om å gjenninta Christophsis og senere om å holde posisjonene der. Etter seieren ved Christophsis ble Rex med Skywalker og den nye padawanen hans Ahsoka Tano til Teth. Under kampene ble Rexs gruppe redusert til fem mann før Kenobi og 212. ankom med forsterkninger.

501. Legion forsvarte Kamino mot CIS og Rex forsvarte den skadde Skywalker på Quell.

Sent i krigen ble 501. Legion sent til Mygeeto for å befri planeten sammen med Jedi-general Ki-Adi Mundi, selv om deres hemmelige oppdrag for Palpatine var å skaffe en kraftkjerne fra CIS som senere ble brukt i dødstjernen.

501. Legion ble også sendt til Felucia for å finne 182. Legion sammen med Aayla Secura og 327. Stjernekorps. De kjempet også på Kashyyyk med Yoda og 41. Elite Korps og på Utapau med Obi-Wan Kenobi og 212. Angrepsbattalion.

Like etter ga Palpatine Ordre 66 ble Mundi, Secura og Kenobi skutt ned og 501. Legion dro med Skywalker for å angripe jeditempelet på Coruscant.

Etter Jedi-forfølgesen ble 501. Legion omdøpt som Vaders Første og kjempet under hans kontroll i over 20 år. Vaders arbeidet med å utrydde opprørernes styrker, men Alliansen fikk overtaket ettet Slaget om Endor og 501. Overga seg samtidig med imperiet.

130 år etter Slaget ved Yavin var 501. en del av imperiet under kofliktene Darth Krayt ga Galaksen.

Tilfeldig wiki